Vinnaren av Guldknappen Läsarnas pris är …

En romantisk mix av svensk enkelhet och franska detaljer har fått DV:s modeälskande läsare på fall. Grattis Valerie Aflalo till DV Guldknappen Läsarnas pris 2013!

Det var en överraskad Valerie Aflalo som fick det glädjande telefonsamtalet från DV:s Martina Bonnier.
– Jag trodde knappt att jag hörde rätt. Det blir en så härlig bekräftelse på att det jag skapar uppskattas. Jag har tänkt stort från dag ett och när jag har vunnit ett sådant här pris känns det som en indikation på att jag är på rätt väg, säger Valerie Aflalo.

Hon sitter omgiven av spetsar och paljetter från Italien och Frankrike, pastellfärgade klänningar och gulddekorerade hösttoppar. Märket Valerie har blivit känt för smickrande, romantiska plagg, ofta prydda med exklusiva spetsar och spännande paljettmönster.
– Det är väldigt feminint och vackert med spetsar och paljetter. Jag gillar det kvinnliga och vill att kvinnor ska njuta av att klä sig kvinnligt. Jag jobbar också mycket med balans då jag blandar enkla passformer med mycket detaljer och jordnära färger med starka accentfärger.

De skira plaggen och vackra utsmyckningarna kan tyckas långt ifrån den svenska minimalismen men så kommer också Valerie Aflalo från den franska modetraditionen. Hon blev upplärd av den franske couture-designern Renato Nucci, som hon började som praktikant hos innan hon begav sig hem till Sverige för att starta sitt eget märke.
– Jag tog med mig mycket från Frankrike. Hur de jobbar, hur man bygger upp en kollektion och den franska känslan i kläder.
Den första kollektionen kom år 2005 och i dag finns märket i över hundra butiker runt om i Sverige och Europa. I fjol öppnade Valerie Aflalo dessutom en egen butik i Mood-gallerian i Stockholm och strax därefter även webbshoppen valerie-stockholm.com.

Inne i den egna butiken vill hon ge samma känsla som ett barn får i en godisaffär. Den känslan fick hon ofta själv i sin barndom, men inte i godisaffären utan då hon trots att det var förbjudet klättrade upp genom takluckan till sin mormors vind för att kika i de gamla klädpåsarna som hängde där.
– Där uppe på klädställningarna fanns de mest fantastiska kreationer från 1920-talet och det var där min längtan efter att skapa mode föddes. Mamma och pappa jobbade också i modebranschen så jag var med på mode-visningar som liten. Det fanns med naturligt för mig från början och jag tröttnade aldrig riktigt heller. Det här är mitt kall.

Vägen till modeskapandet gick dock via ett par år av modellande och en viss Fröken Sverige-tävling där hon mötte Guldknappen-juryns egen Pär Engsheden.
– Pär Engsheden sydde min klänning till tävlingen och han sa: ”Valerie, jag ska göra en rosa klänning till dig så att du vinner.” Och det gjorde jag.
Den svenska coutureskräddaren kom senare att bli ett stort stöd för Valerie Aflalo
i hennes utveckling av märket Valerie.
Höstens kollektion är inspirerad av sagor och science fiction och bjuder på mycket
dramatik. På klädställningarna syns mörka toner av blått, blodrött och svart blandat med detaljerade guldutsmyckningar. Långkjolar och klänningar hänger bredvid ullkappor och jackor i pälsimitation. Även en ny, rockig sida av modemärket märks denna säsong.

– Kollektionen är romantisk och feminin men lite rockigare än tidigare med skinn, mocka, nitar och fransar. Det rockiga är ett sätt för mig att utvecklas och göra något väldigt användbart. Alla vill ju ha en svart skinnjacka. Vi har också gjort en hel del accessoarer, säger hon och håller upp ett par paljetthängslen med fjäderprydd kant.

I framtiden väntar en blogg om livet som designer, modemässor, visningar, ett designsamarbete med oriflame.com och något så kittlande som en brudkollektion med fem vita drömmar till våren 2014. Målet är även inställt på den internationella marknaden.
– Jag planerar att öppna egen butik i Paris. Jag vill komma ut i världen och bli ett av de starka svenska varumärkena internationellt. Och jag är en väldigt envis person så jag ger mig inte. ?

AV REBECKA WÅLLGREN