Vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2014 är …

En smart insida och en snygg utsida. Hon förvandlar våra viktigaste vardagsföremål till moderiktiga accessoarer. Italienska Angela Martarelli har skinnet in på bara på skinnet och har vuxit upp i en familj som i generationer försett de stora modehusen med exklusivt läder. Nu bor hon i Stockholm och tar världen med storm med sina personliga skal och fodral. Möt årets Accessoar-vinnare, Angela Martarelli för The Case Factory, expert på handplockad glamour.

Annonsen laddas.

puff--accessoar1

Vad är det vanligaste du håller i din hand? En annan hand? Nej, troligen är det mobiltelefonen, som vi beräknas plocka upp i snitt var sjätte minut. Självklart kräver vi att insidan ska vara så smart som möjligt och då borde ju telefonen även ha ett snyggt yttre.
Så ungefär tänkte Angela Martarelli och hennes man Mats Ulriksson när de tillsammans med partnern Axel Isberg och hans sambo Malin Grundström utvecklade idén med snygga och moderiktiga mobilskal av högkvalitativt skinn.
– Alla vill ha en fin väska, fin plånbok och fina skor. Telefonen är det du håller i handen varje dag, ett synligt objekt och därmed en sak du vill sätta personlig prägel på. Varför ska inte den också vara snygg och moderiktig? säger Angela Martarelli som med sitt företag The Case Factory vinner Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2014.

För visst är känslan att hålla en telefon med finaste kalvskinn, eller till och med av exklusivt reptilskinn, en helt annan än med ett masstillverkat, grällt plastskal. Hon hade träffat Mats Ulriksson när hon gick på universitetet i Camerino i Italien och han jobbade för Philip Morris i Schweiz. Efter elva år i Italien flyttade de till Sverige.
– Sverige var tufft att leva i, vintern är väldigt lång och mörk. Mats var delägare i ett bolag som höll på med mobiltelefontillbehör och vi hade alltid talat om att starta något tillsammans, berättar hon.

accessoar

Egentligen var det den då 14-åriga dottern Carolina som kom med idén att designa ett mobilskal och göra något lite mer personligt av plastskalet på sin mobiltelefon. Hon köpte pärlor, smileys och små Swarovskistenar och klistrade på skalet. Det blev så snyggt att när hon kom till skolan ville hennes kompisar också ha ett och hennes föräldrar insåg att här fanns något att utveckla. Efter ett försök med en webbshop där man kunde skapa sitt eget mobilskal började de tillsammans med Axel Isberg och Malin Grundström skissa på idén att skapa ett globalt varumärke som byggde på familjen Martarellis kunskap och tradition att förädla läder. The Case Factory på två år utvecklats till att i dag göra två kollektioner per år med mobilskal för Iphone och Samsung samt Ipad- och datorfodral. Återförsäljarna är noggrant utvalda, som Neiman Marcus i USA, Harvey Nichols i London, La Rinascente i Milano samt webbutiken Net-a-porter, och sedan en tid har Case Factory även en egen butik på Nybrogatan i Stockholm.

Angela Martarelli blev lite överraskad när hon upptäckte vad svenskarna gillar. Vi kanske inte är det där gråbruna folket som mest tänker på det praktiska.
– Svenskar är sofistikerade, vår bästsäljare här är skalen av pytonmönstrat skinn. Kanske vågar man mer när det är en liten sak? Många frågar också efter klara färger. När det ringer i handväskan och man måste leta efter telefonen är den lättare att hitta om den är färgglad.

Angela Martarelli har skinnet in på bara skinnet, som fjärde generationen italienska hantverkare med skinn som specialitet. Redan 1907 startade hennes mormors föräldrar företaget Nazareno Gabrielli i Tolentino i regionen Marche som tillsammans med Veneto är de viktigaste skinnregionerna i Italien. I det stora vackra husets källare började de tillverka väskor, agendor och andra lädervaror. Företaget växte och flyttade, och långt senare, på 1970-talet, började morfar och mormor även producera för stora modehus som Cartier. Morföräldrarna fick tre döttrar vars män utvecklade företaget. På 1980-talet gjorde de även kläder av skinn.

accessoar-2

Angela Martarellis pappa startade även ett garveri, den del i processen som tar hand om skinnet direkt från kalven, lammet eller geten eller vad det nu är för djur. Han försåg bland annat möbeltillverkare med skinn och tog även över ett skinnmöbelföretag och började göra soffor och fåtöljer. Så småningom delades företaget mellan familjerna och Angelas pappa tog hand om garveriet, som försåg företag som Louis Vuitton, Chanel, Dior och Tod’s med skinn för deras skor och väskor. Båda hennes syskon jobbade där och själv hjälpte hon till med att utveckla kollektionen och hade kontakt med modehusens designers.
– Jag växte upp med läder och vill göra ett bra kvalitativt hantverk. Alla våra skal är handgjorda, och skinnet kommer från italienska toppgarverier, bland annat ett som ägs av Hermès, säger hon.
Det mesta görs i Italien, som tillskärning och tryck, quiltning eller stickningar på skinnet men själva fastsättningen av skinnet på stommen görs för hand i Asien. Mest används ungkalv, men man använder också skinn från lamm och get, och Angella Martarelli påpekar att det är en form av återvinning eftersom folk fortfarande äter kött. Annars skulle ju skinnen slängas. Alla reptilskinn, som pyton, krokodil och ödla, är certifierade av Cites, en internationell organisation som ser till att skinnen endast kommer från djur som inte är utrotningshotade eller från farmar.

Garverierna använder fortfarande kemikalier och metaller, främst krom, vid garvningen av skinnet. Vegetabilisk garvning används dock mer och mer men det innebär att skinnet blir ömtåligare, mer känsligt för väder, vind och ljus.
Men det tycker Angela Martarelli inte är ett problem egentligen. Patina är snyggt, det syns att det finns en historia bakom.
– Folk är så krävande, de vill ofta att det ska se perfekt ut. Det är som i matbranschen. De kan inte köpa ett äpple med en liten fläck, men det är det genuina som är kvalitet. Jag vill att lädret ska vara naturligt. Skyddar man det för mycket blir det för plastigt.

I företaget är det Angela Martarelli som köper in skinnet och utvecklar kollektionerna med Malin Grundström medan Mats Ulriksson som ansvarar för försäljning. Axel Isberg ansvarar för kommunikation och image. Marknaden för skal och fodral är global och vissa planer har de för framtiden, men inget som kan avslöjas här och nu.
När Angela Martarelli fick veta av Damernas Världs chefredaktör Martina Bonnier att hon skulle få ta emot Damernas Värld Guldknappen Accessoar på Grand Hôtel i Stockholm blev hon mer eller mindre chockad.
– När Martina ringde kunde jag inte tro det. Jag kände att hon undrade om jag inte var glad, men jag var helt enkelt mållös och förstod inte dimensionen på utmärkelsen.
Grattis till priset säger vi!

Angela Martarelli 

Ålder: 46 år.
Bor: I Stockholm.
Familj: Maken Mats Ulriksson, en son, 19 år, och en dotter, 16 år.
Bakgrund: Arbetade i familjens garveri i Italien. Flyttade till Sverige för nio år sedan. Startade The Case
Factory för två år sedan.
Aktuell: Som vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2014.

Av: Annika Bergson
Foto: Andreas Johansson
Fotoassistent:Kristoffer Rozental
Styling av Lisa Pettersson
Modeassistent: Satu Väre, Alice Schneiter
Makeup: Pari Damani/Agent Bauer
Hår: Elin Eriksson/Agent Bauer

sponsor-guldknappen-23