Vinnaren av Damernas Värld Guldknappen 2015 är …

Hon förvaltar och förädlar fenomenet som satte svenskt mode på världskartan, får oss att strunta lite i trender och fokusera på helhet och hållbarhet i stället. Grattis Nina Bogstedt, chefsdesigner och creative director på Filippa K, som ligger bakom den bejublade höst- och vinterkollektionen!

Annonsen laddas.

filippa-k-2015

Det 18:e året på Filippa K för Nina Bogstedt, har visat sig bli ett av de mer händelserika. I somras blev hon förutom chefsdesigner företagets creative director, men framför allt får hon en prestigefylld Damernas Värld Guldknapp att pryda skrivbordet med. Och kanske är det på tiden för designern som hållit i trådarna sedan 2008 och vars design i mångt och mycket är synonym med svenskt mode. Nina Bogstedt började på Filippa K direkt efter avslutade studier på Danmarks designskole i Köpenhamn.
– När man jobbat så länge kan det vara svårt att veta var man själv slutar och företaget börjar, säger Nina Bogstedt halvt på skämt, halvt på allvar, när vi ses på Filippa K:s huvudkontor i Münchenbryggeriet vid Söder Mälarstrand i Stockholm.
Och visst är hon inblandad i alla led, och känner företaget utan och innan, även om hon är noga med att poängtera att ett pris, det vinner inte en person utan äran går till hela designteamet som ligger bakom den bejublade höst- och vinterkollektionen.
– Vi är så glada över all uppmärksamhet vi fick för kollektionen!

Vad ligger bakom den här framgången?
– Ibland är det faktiskt så att det bara blir! Haha, jag vet inte, en kreativ process är inget man styr över till hundra procent. Men vi ville ha den här lite franska, nästan preppy looken, men med lite 1970-tal, det var där vi började någonstans. Efter det tittade vi mycket på siluetter och material, och sedan bara kom resten.

Filippa K grundades 1993 av Filippa Knutsson, som var kvar i företaget fram till 2011. Då hade Nina Bogstedt redan tagit över som chefsdesigner sedan tre år.
Hur var det att ta över efter Filippa Knutsson?
– Jag ser det som att Filippa K är en sak och Filippa Knutsson en annan. Personen kan man inte ersätta men vi är många som jobbat här länge och som tillsammans tagit företaget vidare. Värderingarna och stilen som Filippa lade grunden till finns där, men vi måste hela tiden utvecklas. Om hon varit kvar kanske det hade gått åt ett annat håll, det vet man inte.

I juryns motivering till nomineringen står att läsa: ”När man tänker på svenskt mode så tänker man på Filipppa K. Märket har i allra högsta grad bidragit till att definiera vad vi kallar det skandinaviska modet, det stilrena, avskalade och enkla, men alltid med en modern uppdatering. Beskrivningen av detta modefenomen har vi hört näst intill leda, men Filippa K har lyckats göra det relevant igen.”

Filippa K’s arbete kring hållbarhet är även något som Guldknappenjuryn vägt in i sin bedömning, ett område där Filippa K satsat på att ligga i framkant. Just nu kan du exempelvis hyra vår- och sommarkollektionen för 2016, bara dagar efter att den visades på Stockholms modevecka. Vill du veta mer om Filippa K’s satsning på hållbarhet så kan du läsa en längre intervju med årets vinnare i Damernas Värld nummer 11.

Juryns motivering
”Genom att utveckla, förädla och förvalta en stil synonym med svenskt mode har årets vinnare bevisat att konsekvens och hållbart engagemang lönar sig i längden. Creative director Nina Bogstedt har lyckats med den storslagna bragden att se till att Filippa K tilldelas Damernas Världs Guldknappen för andra gången i historien.”

Här hittar du årets nominerade till Damernas Värld Guldknappen 2015!

FAKTA Nina Bogstedt

Ålder 48
Bor Stockholm
Familj Make och två barn
Bakgrund Utbildad på Danmarks designskole i Köpenhamn, började som designassistent på Filippa K direkt efter utbildningen.
Aktuell Som ny creative desinger för Filippa K, samt vinnare av Damernas Världs Guldknappen 2015.

Av Lisa Stevik
Foto Daniel Stigefelt

Damernas Värld Guldknappen i samarbete med

GK-2015-Sponsorbalk-v5