Så övervinner du sötsuget – 5 knep som verkligen fungerar

Att äta mindre socker är den vanligaste kostförändringen svenskar vill göra – ändå är det så svårt! Men det går att tygla begäret efter en chokladbit eller bulle – här är 5 riktigt bra tips som gör det lättare att stå emot sötsuget när det kommer.

1. Ta reda på varför du blir sugen på socker

Genom att under en vecka skriva ner allt du äter kan du analysera ditt matmönster. Är det vissa dagar som du stoppat i dig en chokladbit på eftermiddagen och andra inte? Vad har du ätit till lunch dessa dagar? Blir du alltid sugen på något sött vid tvåtiden kanske du inte äter tillräckligt med lunch och hur har du mått psykiskt de dagar du köpt en bulle till fikat kontra de dagar då du inte haft behov av något sött? Analysera matveckan och hitta ditt mönster så vet du hur du ska äta för att hålla dig ifrån godsakerna.

2. Gör en sockerdetox under två veckor (jo, du klarar det!)

Ta tjuren vid hornen och undvik socker helt i två veckor. Det är svårt, men värt det, eftersom sockersuget minskar med tiden. Uteslut även produkter med sötningsmedel, så byt inte ut din läsk mot light-varianten. Den söta smaken triggar nämligen sockersuget, vilket gör det viktigt att undvika allt som smakar sött. Däremot ska du unna dig att äta den mat du vill, eftersom hunger gör dig mer sötsugen. Gå med andra ord inte ut för hårt och försök utesluta flera saker på en gång.

LÄS OCKSÅ: Nyttigt godis – 5 goda recept utan socker

stoppa-sotsug

3. Håll dig lagom mätt hela dagen

För att undvika det värsta sötsuget är det viktigt att hålla mättnadskänslan på en bra nivå, eftersom det är när vi är som hungrigast sötsuget sätter in. Proteinrik kost gör dig mätt länge, liksom att äta på regelbundna tider så att den där panikhungern aldrig slår till. Se till att det inte går mer än fyra timmar mellan måltiderna och ladda upp med bra mellanmål som ägg, keso med frukt eller knäckebröd med osötat jordnötssmör.

4. Stressa inte i onödan

Det finns en fysiologisk förklaring till varför det är så lätt att trycka i sig exempelvis en godisbit när man är jäktad. Stresshormon aktiverar nämligen hungersignaler som är inriktade på sött, vilket gör det svårare att motstå sötsaker när man är uppe i varv. Planera din dag och se till att vara ute i god tid när du ska göra saker, så riskerar du inte att köpa en påse godis i farten. Testa även att sätta dig ostörd några minuter och andas lugnt samtidigt som du fokuserar på hjärtat och tänker på något som gör dig lugn och lycklig.

LÄS OCKSÅ: Här är bilden som får dig att slappna av på bara några sekunder

5. Låt krom stoppa sötsuget

Krom är ett mineral som är livsviktigt för kroppen, och som dessutom motverkar sötsug. Det går att ta krom som tillskott, men du kan också se över kosten och äta mat som innehåller mycket krom. Krom finns i bland annat musslor, fisk, fullkornsprodukter, broccoli och nötter.

Tack till vår systertidning ToppHälsa för inspirationen!

Vill du läsa mer sånt här? Gilla Damernas Värld på Facebook så missar du inget!