Instaglam – så styr sociala medier innehållet i din necessär

40 procent av alla skönhetsköp sägs vara inspirerade av bilder vi ser på Instagram, och på bara några år har skönhetskartan ritats om rejält. I dag är det ofta viktigare för företagen att ha bra Youtubevideor och ett starkt namn på sociala medier än en dyr reklamkampanj.

Skönhetsvärldens nya stjärnmärken hittar du inte på butikshyllorna utan på Instagram. Colourpop, Sigma beauty och Glossier är några exempel på småskaliga indiemärken som exploderat i popularitet tack vare sociala medier – de har i dag långt fler följare än många etablerade skönhetsgiganter. Och det är inte så konstigt att företagen söker sig till Youtube och Instagram om marknadsbudgeten är mindre.

– Skönhetsprodukter är visuella, och sociala medier har visuella plattformar som gör det lättare för oss att nå en bredare kundkrets, säger Rebecca Robinson, sociala medier-strateg för amerikanska Sigma beauty.

Vi föredrar att ge våra produkter till influencers med många följare på sociala medier

När märket startade 2009 låg fokus på makeupborstar, och de insåg snart att det är svårt att förmedla exakt hur bra en borste är utan att faktiskt just visa hur bra den är. Så de vände sig till Youtube och hittade sina så kallade ”skönhetsambassadörer”, som via sina privata kanaler sköter marknadsföringen åt företaget.

– I dag har vi 3 000 ambassadörer över hela världen, säger Rebecca Robinson. Sigma föddes på Youtube, så det har fortsatt att vara vår främsta kanal. Vi använder ingen annan annonsering. Vi föredrar att ge våra produkter till så kallade influencers, personer med många följare på sociala medier, som därigenom har stor påverkan.

Ett kit med ett läppstift och en läppenna sålde slut på några minuter när Kylie Jenner postade det på Instagram

Andra märken, som amerikanska Glossier, Kylie cosmetics och Kat von D, har i stället nått framgångar tack vare sina frontkvinnor. Första produkten från Kylie cosmetics, ett kit med ett flytande läppstift och en läppenna, sålde slut på bara några minuter när tv-stjärnan Kylie Jenner postade det på Instagram. När Glossier lanserade läppstiftet Generation G stod 10 000 personer på väntelistan tack vare hajpen kring märkets grundare Emily Weiss. Hon startade den glammiga skönhetsbloggen Into the gloss 2010, och utökade imperiet med Glossier 2015. Företaget är i dag värt cirka 100 miljoner kronor.

– Marknadsföring och image är verkligen, verkligen viktigt. Det är typ allt, säger Emily Weiss till tidningen Forbes.

Hon är inte unik i den tanken. Stora märken börjar också tänka i mer visuella banor. Smashbox skrotade de tryckta annonserna helt 2015 och öppnade i stället fotostudion Made of Smashbox, där skönhetsbloggare kan filma egna Youtubevideor. Omsättningen har ökat stort sedan dess, enligt bolagets vd Jill Tomandl.

Sociala medier har inte bara ändrat företagens marknadsföringsstrategier, de verkar också ha skapat ett behov

Listan på skönhetsföretag med flest följare på Twitter toppas i dag av amerikanska Benefit, mycket tack vare deras interagerande med fansen. Förra året gav man bort 7 000 mascaraprover och bad testare att posta selfies med hashtaggen #rollerlash. Resultatet blev en försäljningsökning från 25 till 38 procent bland mascaror i mellanprisklassen i USA.

Intressant nog har sociala medier inte bara ändrat företagens marknadsföringsstrategier, de verkar också ha skapat ett behov av produkter för ändamålet. Nuxe Bio-beauté, Pür cosmetics och Nanoblur är några märken som lanserat produkter specifikt för lyckade selfies, och i vår kommer japanska skönhetsjätten Shiseidos första ”Instagram-filter på tub”. Så kanske kan man tala om ett slags ömsesidigt utnyttjande av sociala medier? Instagram som visar upp användningen av produkter som gör det lättare att ta selfies för Instagram?

7 nya märken som regerar på nätet

 

1. Nudestix

nudestix

Naturliga färger i enklast möjliga format, både matta och glansiga, är filosofin bakom Nudestix. All makeup man behöver, fast enbart i pennform. ”Nude fast bättre”, som de unga modellsystrarna Ally och Taylor Frankel säger om märket de grundat tillsammans med sin mamma Jenny.

Stjärnprodukt: Lip + cheek pencil för både mun och kind, prova nyansen Ripe. Pris: 250 kronor. Planeras komma till Sephora i Sverige i vår.

Bonusfakta: Concealerpennorna finns med extra fukt och antibakteriella ingredienser. Highlighterpennorna är fina att använda strax under ögonbrynet.

Hitta: nudestix.com

 

2. Glossier

glossier

Skönhetsbloggaren Emily Weiss New Yorkbaserade märke fokuserar på enkelhet och lättsamhet. Mottot är att hudvård är nödvändigt, medan makeup är valfritt. Läppbalsamet Balm dotcom var första produkten, sedan kom en ansiktsspray. I dag finns, förutom hudvård, också basmakeup som concealer och läppstift tillgängligt. Okomplicerat innehåll, stilrena förpackningar och tydliga ingredienslistor.

Stjärnprodukt: Boy brow ögonbrynsgel har vunnit tidningen Allures pris för bästa ögonbrynsprodukt. Pris: 145 kronor. Produkterna är tyvärr endast tillgängliga i USA för tillfället, men förväntas säljas i Sverige inom kort.

Bonusfakta: Med produkterna får man också klistermärken som man kan smycka dem med, för att ytterligare stärka idén om makeup som något lekfullt och kul.

Hitta: glossier.com


3. Kylie cosmetics

kylie-cosmetics

En förkärlek för selfies och läppstift i olika bruna nyanser ligger till grund för it-tjejen Kylie Jenners egna makeuplinje, som lanserades 2016. I dagsläget har hon 78 miljoner följare (!) på Instagram. Draghjälp har hon förstås av halvsystrarna som heter Kardashian i efternamn, men det är hennes egen ”Kylie look” som fansen vill åt.

Stjärnprodukt: Det matta glosset Koko K i en blekrosa nyans har sålt slut i flera omgångar. Pris: cirka 145 kronor. (Levererar till Sverige. )

Bonusfakta: På grund av den enorma efterfrågan får man bara köpa tre av varje produkt på hemsidan, som också är enda försäljningsstället.

Hitta: kyliecosmetics.com


4. Lilah B

Med naturliga ingredienser från hav och land, som aloe och alger, förespråkar ekolyxmärket Lilah B mångsidig makeup som också vårdar, samt ett fåtal produkter med flera användningsområden snarare än en hel kollektion. Givetvis ytterst användarvänliga och i färger som drar åt det naturliga hållet. Störst fokus på mun och kinder.

Stjärnprodukt: Divine duo, en krämig, fuktgivande rouge som också funkar som läppstift. Pris: 380 kronor via net-a-porter.com.

Bonusfakta: Som en hyllning till den avslappnade beach-livsstilen liknar förpackningarna små stenar man hittar på stranden.

Hitta: lilahbeauty.com

 

5. Colourpop

colourpop

Colourpop betonar lekfullhet. Deras makeupprodukter är färgglada och skojiga och visar tydlig kärlek till 1990-talet. Mycket Instagramvänliga, vilket vloggare som Kathleen Lights (med tre miljoner Youtubeprenumeranter) har upptäckt. Efter en kontrovers kring namnen på highlighters som upplevdes som diskriminerande bad Colourpop om ursäkt och har i dag närmare fyra miljoner följare på Instagram.

Stjärnprodukt: Ultra matte liquid lipsticks är både krämiga och matta. Nyansen Trap är en fin ”greige”. Pris: 45 kronor. (Levererar till Sverige. )

Bonusfakta: Märket försöker ha en krämig textur i alla produkter så att de ska kunna appliceras med fingrarna och blandas fritt.

Hitta: colourpop.com


6. LH cosmetics

lh-cosmetics

Skandinaviens största beautybloggare heter Linda Hallberg. Efter att ha tagit sociala medier med storm har hon nu lanserat ett eget makeupmärke. Produkterna har inte konventionella namn (som ”rouge”) utan presenteras bara som ”färger” som det står var och en fritt att använda hur man vill.

Stjärnprodukt: Paletten Infinity har alla basfärger man behöver. Pris: 399 kr.

Bonusfakta: Makeupartisten Linda Hallberg har bloggat om skönhet sedan oktober 2009 och har drygt 861 000 följare på Instagram och 300 000 följare på Youtube. Megasiffror i svenska sammanhang.

Hitta: lhcosmetics.com


7. Sigma beauty

sigma

Sigma började sälja makeupborstar 2009, men först 2016, när de introducerade nya, innovativa tillbehör som borst-spa och rengöringsmattor via Youtube, exploderade försäljningen. Numera ingår även makeup i sortimentet. En rolig detalj är att oavsett produkt – ögonskuggor, rouge eller läppstift – finns signaturfärgen Sigma pink med någonstans i kollektionen.

Stjärnprodukt: 3DHD Kabuki brush är en patenterad borste med unik form och två års garanti. Pris: 219 kr, finns bland annat på eleven.se.

Bonusfakta: Grundades av en civilingenjör och en veterinär med doktorstitel i biologi.

Hitta: sigmabeauty.com

Av: Caroline Hainer