”Att ha koll på mejl, sms och Facebook kan göra hjärnan överstimulerad”

Som vi älskar våra telefoner, läsplattor och datorer… ibland kanske lite för mycket. Vi undersöker vägen till en sund teknikrelation och guidar till hur du tar en digital detox (du hittar ett enkelt dag- för dagschema att följa i slutet av artikeln!).

Många av oss har nog funderat på hur sund relationen med vår telefon egentligen är. Själv fick jag mig en rejäl tankeställare när jag vaknade upp med ett brännmärke på magen efter att ha somnat på min mobilladdare häromdagen.

Artisten Justin Bieber har (skämtsamt) sagt att han är till 90 procent säker på att Instagram faktiskt är helvetet och har stängt ner sitt konto till sina 78 miljoner följares förtret, modellen och tv-stjärnan Kendall Jenner skapade stora rubriker när hon tog en veckas paus från sociala medier och komikern Henrik Schyffert bytte helt enkelt ut sin smartphone mot en som bara kunde ringa och skicka sms.

LÄS OCKSÅ: Kändistjejerna gör upp med fasaden: ”Du ska inte jämföra dig med andra på Instagram”

I Silicon Valley åker hundratals vuxna på teknikfria läger varje år, och att åka på en digital detox på semestern, eller helt enkelt stänga av telefonen när du är ledig, är vår tids motsvarighet till en vit månad.

Mobilen är den nya cigaretten, vår snuttefilt när vi är ängsliga eller har tråkigt

I takt med att tekniken utvecklas ökas även vårt beroende av den. Varje dag används internet av fler än dagen innan, och 2016 ägde 2,1 miljarder av världens drygt 7,5 miljarder människor en smartphone.

Även om det kan tyckas skrämmande att den gemene smartphone-användaren kollar på sin telefon 150 gånger om dagen, så krymper den nya tekniken avstånd, skapar innovationer och underlättar våra arbetsliv. Att mena att tekniken inte har en positiv effekt på våra liv är så klart fel, däremot har vissa svårt att ha en sund relation till den.

– Mobilen är den nya cigaretten, vår snuttefilt när vi är ängsliga eller har tråkigt, säger Patrik Wincent, legitimerad terapeut och vd för Internetakuten, som föreläser, coachar och erbjuder terapi kring digital stress.

Det är som att få en spruta dopamin rakt in i hjärnan

Arvid Carlsson, som belönades med Nobelpriset i medicin år 2000 för sin upptäckt av signalsubstansen dopamin (kroppens eget belöningsmedel) i det centrala nervsystemet, har sagt: ”Att hela tiden hålla koll på sina mejl, sms, bloggar och Facebook-uppdateringar kan göra hjärnan överstimulerad. Det är som att få en spruta dopamin rakt in i hjärnan. ”

Vinner du på en enarmad bandit i Las Vegas lyser den upp, blinkar och låter – det signalerar till hjärnan att du har vunnit, att du belönas. Får du en uppdatering på sociala medier sker nästan samma sak. Telefonen låter, vibrerar och lyser. Något har hänt! Och det är en primitiv instinkt att vilja veta vad.

Saker som att inte ta med sig mobilen in i sovrummet och att skippa teknik före läggdags är små medel för att få en sund relation till tekniken

– Det är just stimulans av belöningssystemet som skapar beroenden, säger Patrik Wincent. Vi kan få lagom doser dopamin av en kram, av att träna eller äta en god middag. Kokain, däremot, ger ett dopaminpåslag med 1000 procent, och ger en stor kick. Skärmarna ger i stället små, konstanta kickar på 100-150 procent, och känslor av välbehag som kan vara svåra att vänja sig av med. Sådana enkla saker som att inte ta med sig mobilen in i sovrummet, inte ha den på bordet under middagen och skippa all teknik en timme före läggdags är små enkla medel för att få en sund relation till tekniken, säger Patrik Wincent.

Det är inte bara själva tekniken i sig som distraherar oss. Sociala medier har skapat helt nya fenomen som inte alltid är lätta att hålla en lagom distans till.

Att konstant uppdatera, eller uppdateras om andra, kan vara både spännande och ansträngande. Många rapporterar om sömnproblem och koncentrationssvårigheter då de har svårt att hålla fingrarna från skärmarna, även nattetid.

När jag ser är bilder på välstädade hem, glada familjer och härliga utekvällar och jag själv har begravt mig i mjukisbyxorna blir det för mycket

Daniella, 33 år, från Stockholm, brukar radera Instagram från telefonen under perioder när hon känner sig nere för att hon ”inte orkar se alla glada människor med perfekta liv”.

– Det blir som en käftsmäll när livet känns tungt. Visst, på ett plan förstår jag väl att alla människor har sina problem … men när allt jag ser är bilder på välstädade hem, glada familjer, solbrända kroppar och härliga utekvällar och jag själv har begravt mig i mjukisbyxorna i soffan så blir det bara för mycket.

Det kändes faktiskt skönt att inte dela med mig av allt jag gjorde

Men även när hon har tagit bort appen går hon ibland in från datorn och håller sig uppdaterad. Det är svårt att stänga av helt. För några månader sedan åkte Daniella på ett teknikfritt yogaretreat i tre dagar. Alla deltagare fick lämna in sina mobiler vid ankomsten.

– Jag fick nästan lite panik först, vi var i en otroligt vacker miljö och jag tänkte att det skulle bli jättefina bilder. Men efter ett tag vande jag mig och kände mig mycket mer närvarande. Självklart hjälpte väl yogan och meditationen, men det kändes faktiskt skönt att inte dela med mig av allt jag gjorde, säger Daniella. I vanliga fall hade jag tillbringat kanske 30 minuter på att redigera varje bild jag skulle lägga upp. På att få till den rätta kontrasten, det rätta ljuset … nu fick jag tid till annat. Till att bara vara.

Det var en reality check, en välbehövlig sådan

Den korta digitala detoxen gav Daniella distans till sina sociala medier, och genom att prata med andra deltagare förstod hon att hon inte var ensam om att bli stressad av Instagram.

LÄS OCKSÅ: Kändistjejerna gör upp med fasaden: ”Du ska inte jämföra dig med andra på Instagram”

– Vi satt och skämtade under middagarna om hur vi i vanliga fall skulle ha tagit bilder på maten i stället för att äta den. Visst tar jag fortfarande mycket bilder, och jag följer vänner och kändisar på deras sociala medier. Men det var så roligt att höra hur alla de här andra kvinnorna (och två män) på yogalägret hade nästan exakt samma känslor som jag. Att dessa perfekta kvinnor också kunde få lite ångest när de tryckt i sig en pizza och ser hur Yogagirl (svenska Rachel Brathen med över två miljoner följare på Instagram) står på huvudet i något tropiskt paradis med en kokosnöt i handen. Det var en reality check, en välbehövlig sådan.

Att åka i väg på en digital detox är en växande trend i teknikens vagga, Silicon Valley utanför San Francisco i USA. Där åker vuxna människor inom it-världen, familjer och par, på läger där de är ute i naturen helt utan någon teknik i en vecka. De kopplar helt enkelt av genom att koppla ner. Företaget The Digital detox var tidiga på att konceptualisera trenden, som redan är vanlig i Asien – grundarna själva upptäckte fördelarna när de var tvungna att lämna ifrån sig all sin elektronik på en resort i Kambodja.

De menar att för att undvika att bli slav under din smartphone måste du ha en viss självdisciplin, och ibland ta en paus. I dag anordnar de teknikfria läger i Kaliforniens redwoodskogar, Texas, New York och North Carolina, där deltagare från världens alla hörn lämnar in mobilen, klockan, datorn och paddan för att i stället campa, träna, pyssla och umgås. Ett slags throwback till barndomens sommarläger som visat sig gå hem hos vuxna i alla åldrar. I Sverige finns ett liknande men mindre läger på Villa Insikt i Burträsk och teknikfria yogaretreats som det Daniella deltog i.

Vi kan inte vara utan teknik, men det kan vara bra med digitala pauser då och då

Men man behöver inte åka bort för att få en paus. Andra hakar på trenden att ta ett break från tekniken, om än i mindre skala. Barer erbjuder teknikfria kvällar, kompisar lägger telefonerna i en hög under middagar med premissen att den som kollar sin mobil först får stå för kvällens nota och många kaféer skippar wifi för att få kunderna att interagera med varandra i stället för att jobba, blogga eller uppdatera sina sociala medier. Det handlar inte om att sluta med teknik, det är i princip omöjligt i dagens samhälle, utan att ge sig själv andningpauser där inte plinget från telefonen distraherar, mejlen stressar eller Instagrambilderna stör middagen.

Till och med de stora techgenierna har förstått att det är viktigt att inte vara ständigt uppkopplad. Applegrundaren Steve Jobs mediterade en timme om dagen, och grundarna av både Google och Wikipedia har satt sina barn i teknikfria skolor.

– Teknik är inte något dåligt, det ger oss jättemycket! Det handlar om att hitta ett balanserat förhållningssätt. Vi kan inte vara utan teknik, då skulle vi känna oss utanför. Men precis som vi behöver ha ett sunt förhållande till exempelvis mat kan det vara bra med digitala pauser då och då. Allt handlar om att hitta en sund balans som passar just dig, säger Patrik Wincent.


Digital detox – få en sundare relation till din mobil på sju dagar

Måndag
Avfölj människor som inte är dina riktiga vänner, avbeställ oönskade e-postlistor och ta bort appar som du inte använder.

Tisdag
Stäng av dina pushnotifikationer.

Onsdag
Titta inte på din telefon förrän du lämnat din bostad på morgonen.

Torsdag
Sätt upp en laddningsstation utanför sovrummet, och titta inte på telefonen en timme före läggdags.

Fredag
Gå ut på kvällen, ät middag, träffa dina vänner – men lämna telefonen hemma.

Lördag
Titta inte på dina sociala medier på hela dagen.

Söndag
Stäng av din telefon helt under hela dagen. Du klarar det!

Källa: Patrik Wincent, Internetakuten.