Grönkålschips – enklaste & godaste receptet (och så nyttigt!)

Grönkålschips är inte bara fantastiskt gott och nyttigt, det är dessutom busenkelt att göra själv! Följ vårt recept på grönkålschips i ugn och du har nyttiga snacks klara att ätas om bara några minuter! (Psst! Varför inte lyxa till dem lite extra och smaksätta med parmesan? ?)

Annonsen laddas.

Grönkål är en extremt nyttig grönsak som innehåller massor av A-, C- och E-vitamin och dessutom en hel del järn. Dessa chips är därför inte bara riktigt goda – de är även bra för din hälsa!

Recept på grönkålschips i ugn

Ingredienser:

Grönkål

Olja (gärna sesamolja, men olivolja och rapsolja fungerar också bra!)

Salt (och eventuellt chiliflakes)

Så gör du grönkålschips:

Smaksätt gärna dina grönkålschips med parmesan.

1. Dra bort bladen från stjälken och riv dem i mindre bitar.

2. Lägg sedan bladen i en skål och ringla lite olja över (testa gärna med sesamolja) och krama in oljan i bladen.

3. Sprid ut bladen på en plåt så att de inte ligger i högar.

4. Ställ in i ugnen. 200 grader i cirka fem minuter. Chipsen ska bli krispiga.

5. Krydda med salt och chiliflakes!

Att tänka på! Grönkålschips är ruskigt gott, men de bränns lätt i ugnen om de inte passas väldigt noga. Och då blir de tyvärr inte alls lika goda. Så efter fyra minuter i ugn på 200 grader är det dags att hålla koll! Skaka på plåten lite för att se om de är knapriga. Om inte, låt dem vara i ugnen ytterligare en minut innan du tar ut och skakar på plåten igen. Kolla varje minut. Efter max 7 minuter borde de garanterat vara klara.

Tips! Om du vill lyxa till dina grönkålschips lite extra kan du med fördel riva parmesan över dem, antingen innan de gräddas eller när de är klara.

ANDRA HAR OCKSÅ LÄST:

Nyttigt godis – 5 goda recept utan socker

Banankaka med bara 3 ingredienser (banan, kakao, bakpulver!)