Girls-stjärnorna utmanar stereotyper i oretuscherad reklam – se coola bilderna

I en ny kampanj utmanar Lena Dunham och Jemima Kirke den ofta väldigt stereotypa reklamen för underkläder. Girls-stjärnorna har fotograferats i bh och trosor – helt oretuscherade. Det här är så uppfriskande!

Det nyzeeländska underklädesmärket Lonely använder sig av oretucherade modeller i sina reklamkampanjer. Modellerna får vara precis som de är oavsett om de har hår under armarna, är de gravida, har mjuk mage, små eller stora bröst, liten eller stor kropp. Kort sagt: de ser ut som kvinnor ser ut mest.

På sin hemsida skriver Lonelys chefsdesigner Helene Morris att företaget ”hoppas kunna utmana de traditionella underklädesstereotyperna.”

Lena Dunham och jemina Kirk

Underklädesmärket driver även projektet ”Lonely Girls” där de fotograferar inspirerande kvinnor inspirerande kvinnor som bär deras underkläder ”på sitt eget sätt i sin egen miljö”. Och det är i samband med det projektet som Girls-stjärnorna Lena Dunham och Jemima Kirke har fotograferas. Kampanjbilderna är plåtade i New York av Zara Mirkin och Harry Were.

lena-and-jem-2

– Var och en av kvinnorna som deltar i det här projektet blir stärkta genom att  inte objektifieras; de är en del av samtalet om hur underklädesvärlden vanligtvis presenteras. Genom att de ger oss en inblick i sina världar hoppas vi att samtalet kommer upp på tapeten och att det får oss alla att känna oss lite friare och lite mer bekväma i våra egna underkläder, säger Lonely själva om projektet.

Här kan du se fler bilder från projektet Lonely Girls:

 

 

Tack vår systersajt VeckoRevyn för inspirationen!