Amy Adams: ”Jag är ingen modig människa, jag har mycket medfödd ångest”

Nunna, forskare eller knasig Disneyprinsessa. Hyllade Amy Adams, som är aktuell i filmerna Nocturnal animals och Arrival, har på ett decennium blivit en av Hollywoods mest mångsidiga aktriser. Men bakom galaklänningarna och de modiga rollvalen finns en mjuk person med nära till gråt.

Hon skrider in i rummet som en drottning, de skyhöga Jimmy Choo-pumpsen till trots. Amy Adams är så välklädd att man tappar andan, i ett svart Alexander McQueen-fodral med hisnande urringning, skulpterade axlar och tulpankjol. Håret vilar i en perfekt våg över ena skuldran. Det är som att titta på ett konstverk – tills hon ler och förvandlas till någon man vill fika med i mysbyxor.

Hon är den smartaste tjejen i kungadömet

Vi har mötts en gång förut, precis som nu på Londons filmfestival. Året var 2007 och hon gjorde sin första huvudroll på film, som sagoprinsessan Giselle i Disneyfilmen Förtrollad. Det var perfekt casting: med sina runda blå ögon och den lilla uppnäsan såg hon nästan exakt ut som en Disneyfigur. Medan filmen var en kärleksfull parodi tog Adams sin rollfigur på allra största allvar:

– Hon är den smartaste tjejen i kungadömet, hon kan slänga ihop klänningar och hitta på sånger. Men när hon möter en utmaning tar hon den och lär sig saker. Nyckeln till hennes intelligens är att hon har ett öppet sinne, förklarade hon då.

Oscarsnomineringar för fem filmer

Detsamma kan sägas om Amy Adams själv. Nio år efter vårt första möte har flickan från Colorado skaffat sig en av Hollywoods mest avundsvärda meritförteckningar. Hon har spelat nunna i Tvivel, stenhård boxarfru i The Fighter, bedragare i American hustle och Lois Lane i Man of steel. På ett decennium har hon samlat på sig fem Oscarsnomineringar.

Och snart kan det bli dags igen. I vinter är hon aktuell med huvudroller i två Oscarstippade filmer, dramathrillern Nocturnal animals och science fiction-dramat Arrival. Den förstnämnda är en mörk, suggestiv berättelse om galleristen Susan, som lever ett lyxigt men meningslöst liv som ställs på sin spets när exmannen Edward (Jake Gyllenhaal) skickar henne manuset till sin debutroman. Boken, som är en allegori över deras plågsamma uppbrott, får Susan att ifrågasätta hela sin tillvaro.

Handplockad av Tom Ford till Nocturnal animals

Nocturnal animals är regisserad av Tom Ford, designern som 2009 gjorde oväntad succé med sin debutfilm En enda man. Han valde Amy Adams för hennes uttrycksfulla ansiktes skull.

– Hon kan agera med ögonen bättre än någon annan skådespelare, säger han. Bara med sitt ansikte kan hon berätta allt som hon går igenom känslomässigt, det är otroligt. Jag ville att publiken ska känna empati för Susan, och Amys ögon är enormt själfulla. Se henne i ögonen och du blir förälskad – du vill inte vika undan med blicken.

De handlar båda om valen som vi gör i livet, och konsekvenserna som de får

Amy Adams berättar att hon lockades av den utmaningen, att förmedla de starka känslorna och grubblerierna hos en rollfigur som bara har en handfull repliker.

– Det slog mig nyligen att Nocturnal animals och Arrival – fastän filmerna är så olika – har något gemensamt. De handlar båda om valen som vi gör i livet, och konsekvenserna som de får.

Arrival är Amy Adams första science fiction-film

I Arrival spelar hon den framstående lingvisten Louise Banks, som får ett ovanligt uppdrag. Mystiska rymdskepp har landat på jorden och överallt ställer sig människor samma fråga: är utomjordingarna vänligt sinnade? Louise tar sig an uppdraget att försöka knäcka koden till besökarnas språk – något som blir svårare och mer livsomvälvande än hon anar.

– Det var det bästa manuset jag hade läst, och jag tänkte att det skulle bli väldigt svårt att spela Louise. Och sedan tänkte jag att det skulle bli en otroligt grym utmaning.

Arrival är Amy Adams första science fiction-film, och den innehåller alla de klassiska ingredienserna: skjutglada militärer, lyriska vetenskapsmän och storpolitiska förvecklingar med nationer som bråkar sinsemellan om hur man ska agera. Och så rymdskeppet, som en kokong som svävar tyst några meter över marken. Både skrämmande och fascinerande.

Det som vi inte vet är så enormt, det är därför det öppnar upp fantasin

– Rymden är det stora okända, det är därför så många bra berättelser börjar med att vi stirrar upp mot himlen. Jag tycker om att läsa om stjärnorna, och när jag hör om att man hittat en ny planet tycker jag att det är häpnadsväckande. Det som vi inte vet är så enormt, det är därför det öppnar upp fantasin.

Hur var det att få spela någon som är så här oerhört smart?

– Ibland är kvinnoroller skrivna så att de beskrivs som smarta, men de får inte något smart att göra eller säga i filmen. Att hon fick vara smart på riktigt var fantastiskt!

Men det var inte intresset för rymden eller Louises intellektuella kapacitet som fick Amy Adams att tacka ja till rollen.

– Jag visste att jag behövde spela Louise när manuset fick det att mola i magen. Jag hade magont hela den sommaren, berättar hon.

Vi kommer alla att älska och mista

För Arrival är inte bara en berättelse om rymdvarelser. Det är också en historia om moderskap och förlust. Tidigt i filmen får vi veta att Louise sörjer förlusten av sin dotter. Den tyngden bar Amy Adams med sig under inspelningen.

– Jag har en dotter och kände igen mig mycket i den biten. Att gå runt med priset av att ha älskat. Det tror jag att vi alla har, vi kommer alla att älska och mista. Det är en del av att vara människa.

Amy Adams växte upp som nummer fyra i en syskonskara på sju. Hon föddes i italienska Vicenza, fadern var militär och sina första år tillbringade hon på armébaser runt om i världen. När hon var åtta flyttade familjen hem till Castle Rock i Colorado. Fram till föräldrarnas skilsmässa tre år senare var de praktiserande mormoner, men inte utan excentriska drag: pappa Richard extraknäckte som trubadur på lokala pizzerior och mamma Kathryn tävlade i bodybuilding.

Gift med Darren Le Gallo och mamma till dottern Aviana

På en teaterkurs i Los Angeles 2001 träffade hon skådespelaren Darren Le Gallo, och för sex år sedan föddes deras dotter Aviana – döpt efter den flygbas i Italien som Amys pappa arbetade på när hon var nyfödd. Förra året gifte sig paret under ett träd på en ranch utanför Santa Barbara, en ceremoni inspirerad av bröllopet mellan Forrest och Jenny i filmen Forrest Gump.

Amy Adams är rar, rolig och helt okonstlad. Hon avslutar nästan varje svar med ett lite introvert ”yeah” – som om hon precis själv har kommit på vad hon egentligen tycker. Men hon berättar också om sina problem med att hantera kritik, och beskriver sig själv som någon som ”föddes rädd”.

Jag har mycket medfödd ångest

– Jag är ingen modig människa. Jag har mycket medfödd ångest, jag antar att jag alltid har haft en väldigt livlig fantasi. Och tyvärr har min dotter ärvt det, hon vill leka ”tänk om” varje kväll när hon ska lägga sig.

Plötsligt drar hon efter andan, och ögonen fylls med tårar.

– Förlåt! Av någon anledning blir det så här när jag pratar om min dotter i samband med Arrival.

Hon berättar att hon kom att tänka på något som Aviana sa när de promenerade längs en strand.

– Jag kunde inte se henne, så jag sa ”Avi, var är du? ” och hon svarade ”Mamma, jag är precis bakom dig – jag går i dina fotspår, men jag är inte i din skugga”, säger Amy Adams och ler genom tårarna.

Precis som Amy Adams bjuder Arrival på många överraskningar och hisnande vändningar. På slutet lämnas vi med en fråga: om du skulle kunna leva om ditt liv, vad skulle du ändra på då?

Vad har du kommit fram till för svar?

– Det är självklart att man inte kan ta bort en sak, ett smärtsamt ögonblick, och förvänta sig att alla bitarna ska foga ihop sig på samma sätt. Men det finns några pojkar som jag inte hade kysst – fast jag tror att livet hade blivit sig likt ändå, säger Amy Adams och ler.

Fakta om Amy Adams

ÅLDER: 42 år.
BOR: I Los Angeles.
FAMILJ: Maken Darren Le Gallo och dottern Aviana, sex år.
BAKGRUND: Hon började sin yrkesbana med oglamourösa krogshower i Minnesota innan hon flyttade till Los Angeles, misslyckades som tv-skådis men slog igenom med en biroll mot Leonardo DiCaprio i Catch me if you can (2002). Hon Oscarsnominerades första gången för sin roll i Junebug (2005), och därefter för Tvivel (2009), The Fighter (2011), The Master (2013) och American hustle (2014).
AKTUELL: Med huvudroller i Nocturnal animals (biopremiär 18 november) och Arrival (biopremiär 2 december).

Av: Karin Svensson, Foto: IBL