9 tips för att bota din vårtrötthet (så slipper du sötsuget och blir pigg!)

”Med våren blir allt mycket bättre!” Nej, tänk för att det inte blir det. Det blir värre. Allt detta skoningslösa ljus, all denna kärlekslängtan, alla dessa förväntningar tar knäcken på den vårdeppiga. Men det finns en tröst: våren är kort – och det finns hjälp! Vi reder ut orsaker och symptom på vårtrötthet – och bästa tipsen för att bota den.

Nu är den här igen – våren. Luften formligen dånar av glada lärkor, nyutslagna knoppar och förälskelseförväntan. Det spirar, spritter och sprudlar.

Allt borde vara härligt och hoppfullt. Men ärligt talat känns det ganska tungt och trist. Ja, rentav vedervärdigt mellan varven. Men det aktar du dig för att tala högt om. Att negga om den heliga våren är som att häda – i synnerhet för oss här uppe i den kalla Nord.

Det går an att svära över vinterköld, sommarhetta och höstrusk. Men Gud nåde den som vågar kritisera den mest oberäkneliga årstiden av alla: våren. Alltså är det bara att bita ihop och tyst se hur det försonande mörkret försvinner.

Okej, det kanske inte alltid var så kul att leva i det ständiga vinterdunklet.

Vi förväntas vara glada, uppdatera garderoben och bli tokförälskade

Men det var utan tvekan vilsammare. Nu blottläggs allt utan pardon i det vassa vårljuset: dammråttorna i hörnen, nopporna på kläderna, vinterns trivselvikt och minsta lilla plita i ansiktet – som för övrigt är blekt som en urtvättad tubsocka. Till och med naturen är ful och naken utan gräs och blad.

Är det kanske av hänsyn som våren själv verkar tveka att släppa loss sin otyglade pubertetskraft? Denna hetsiga, och samtidigt så bräckliga, årstid tar ju ständigt ett steg fram och två tillbaka. Det är sol och snö och värme och kyla om vartannat. Inte lätt att hänga med i svängarna, minsann. Vid närmare eftertanke är det kanske det som är kruxet; att ingenting lämnas i fred just nu. Våren kräver engagemang, väcker förväntningar, ställer krav och tigger om vår ständiga bekräftelse. På vintern är det ingen som ifrågasätter om du ligger under en filt och slöglor på tv. Då hör det liksom till att mysvegetera i ett varmt och gosigt ide. Men så fort våren kommer schasas vi ut från stugvärmen. Hej och hå, nu ska det umgås.

Som om det inte räckte – vi förväntas dessutom vara glada och pigga, uppdatera garderoben och helst av allt bli tokförälskade!

Sötsug kan vara symptom på vårtrötthet

Men vilken människa med självbevarelsedrift vill blotta sin vintergrå lekamen framför speglarna i en provhytt och kränga på sig något trendigt och färgstarkt? Och vem är egentligen sugen på att frusta runt i sänghalmen när man känner sig ful och fullständigt håglös?

Känner du igen dig i allt det här? Är du trött och svartsynt, vill du bara trycka i dig smågodis och dra dig undan?

Då kanske du lider av vårtrötthet. Eller till och med har fått en släng av vårdeppighet. I så fall är du inte ensam.

Det finns inga tillförlitliga siffror över hur många som drabbas av denna årstidsbundna nedstämdhet. Uppskattningsvis kan så många som upp till var fjärde svensk känna av övergången från mörker till ljus på ett negativt sätt.

Det finns dock ingen entydig förklaring till varför mörkret påverkar vårt humör på det här sättet. En teori är att hormonet melatonin, som styr vår dygnsrytm, är en viktig faktor.

LÄS OCKSÅ: Så kan en stund i naturen gör dig lyckligare

Brist på vitaminer kan ha ett samband med vårtrötthet

En annan hypotes är att det är serotoninsystemet, som är mycket viktigt vid alla depressioner, som påverkas. Det finns också idéer om att D-vitamin (som bland annat bildas när solens strålar träffar huden) kan spela en viss roll.

– Vetenskaplig forskning tyder på att det beror på att kroppen inte hinner med att ställa om hormonbalansen när ljuset kommer. Vanliga symtom är att du kan bli nedstämd, är trött trots att du sover mycket, blir sugen på sött och snabba kolhydrater. Vissa människor tycks vara mer utsatta än andra. Faktorer som stress kan påverka att du blir mottaglig i högre grad, säger Louise Edberg, leg. psykolog på Organisationspsykologerna.

LÄSTIPS FRÅN TOPPHÄLSA: Allt du behöver veta om D-vitamin (och i vilka livsmedel det finns mest!)

Samma fysiologiska fenomen, med trötthet och nedstämdhet, kan uppstå på hösten när vi går från ljus till mörker. Många personer som har årstidsbundna besvär rapporterar också att de har nedsatt immunförsvar, vilket leder till att de ofta drabbas av infektioner och andra sjukdomar.

Jobbigt? Jovisst! Men det positiva är att svårigheterna vid de här årstidsbundna depressionerna oftast går över av sig själva. När kroppen anpassat sig efter ljuset och balanserat hormonerna blir vi oftast både gladare och piggare igen.

Psykologiska orsaker till vårtrötthet

Det finns också psykologiska förklaringar till att vi drabbas av vårsvackan.

– Om du befinner dig i en livskris kan den förvärras på våren eftersom årstiden är så laddad med förväntningar. Det är lätt att tro att alla andra människor är uppåt och nykära trots att det inte är så. Avläser du omvärlden på det sättet kan det innebära att du hamnar i en negativ spiral. Du upplever att det är fel på dig själv, vilket gör att du känner dig ännu ledsnare, förklarar Louise Edberg.

Hon framhåller att det är en god idé att försöka stanna upp om du håller på att halka ned i en svacka. Det kan helt enkelt vara ett bra tillfälle att se över hela din livssituation och rätta till eventuella obalanser.

– Min generella reflektion är att många unga kvinnor i dag pressar sig själva för hårt och strävar efter fulländning. Inte nog med att vi jobbar, har familj och barn. Vi ska dessutom träna, ha ett socialt liv med vänner och delta i bokcirklar med mera. När självkänslan är knuten till prestationer blir en humörsvacka extra svår att hantera eftersom den slår hårt mot självförtroendet.

Louise Edberg vill att vi överlag taggar ned på kraven och får en mer försonande syn på oss själva.

– Det är okej att väga några kilo för mycket, att inte ha ett välstädat hem och att inte alltid hinna med allt på jobbet. På kort sikt är det bara att hålla ut och inse att svackan planar ut. Snart har vi vant oss vid vårens bergochdalbana och kan se fram mot en sommar som inte drabbar oss med samma chockartade kraft.

LÄS OCKSÅ: Vila dig kreativ – så gör du (det är faktsikt bra att softa!)

9 tips för att bota din vårtrötthet

D-vitamin. Det kommer allt fler studier som visar att D-vitamin påverkar humöret och kan lindra depressionssymtom. Vitaminet finns i fet fisk, mejeriprodukter och ägg. Bildas också i huden när den utsätts för solljus.

Dagsljus. Ta vara på ljuset. Se till att komma ut en liten stund varje dag även om det är mulet. Ta en liten promenad på lunchen eller gå till och från jobbet.

Socker och kolhydrater. Ge inte efter för sötsuget. Och var försiktig med att proppa i dig snabba kolhydrater. Det är lätt att hamna i en ond cirkel och äta godis och snabba kolhydrater (vitt bröd, läsk, vanlig pasta med mera) för att känna dig pigg. Risken är att du känner dig uppgiven efteråt och tröstäter ännu mer.

Örtte. Drick lite milt uppiggande te som innehåller johannesört, som sägs höja humöret och mildra nedstämdhet.

Järn. Se till att få i dig järn, som gör dig bättre rustad mot trötthet. Järn finns bland annat i kött, aprikoser och kikärter.

Alkohol. Drick måttligt. Alkohol förstärker en låg sinnesstämning och bör därför konsumeras med försiktighet om man är i riskzonen för depression.

Motionera. Regelbunden motion, helst tre gånger i veckan, håller deppdemonerna på avstånd.

Stress. Se till att vila och sova ordentligt. Försök att dra ned på allt som stressar dig. Dra ned på kraven.

Lyxa. Ge dig själv något lyxigt. Gå på massage, boka en helkväll med väninnor.

Om inget annat fungerar …

Sök hjälp. Om du inte kommer ur din depression, gå till din husläkare. Han eller hon kan hjälpa dig med remiss till ljusterapi, samtalsterapi eller medicinering.

Vill du läsa fler liknande artiklar? Följ Damernas Värld på Facebook så missar du ingenting!

Av: Gertrud Dahlberg